In de afgelopen decennia hebben verschillende grote financiële schandalen geleid tot een behoefte aan meer transparantie ten aanzien van corporate governance, letterlijk vertaald deugdelijk ondernemingsbestuur.
In de afgelopen decennia hebben verschillende grote financiële schandalen geleid tot een behoefte aan meer transparantie ten aanzien van corporate governance, letterlijk vertaald deugdelijk ondernemingsbestuur.
Corporate governance staat voor het goed, efficiënt en verantwoord leiden en verantwoording afleggen over het gevoerde ondernemingsbeleid aan belanghebbenden. Met een goed corporate governance-beleid worden grote fraudezaken en problemen voorkomen, omdat niet een select gezelschap ongezien de middelen kan toewenden voor eigen gebruik vanuit hun functie en mandaat in de organisatie.
In tegenstelling tot de uitgebreide aandacht voor corporate governance van vooral beursgenoteerde vennootschappen is goed bestuur en toezicht in het MKB verrassenderwijs een onderbelicht onderwerp,
In deze e-learning wordt daarom niet alleen aandacht besteed aan de uitgangspunten van corporate governance en de in 2016 herziene Nederlandse Corporate Governance Code, die een organisatie kunnen helpen om meer richting aan governance in een organisatie te geven.
Maar ook aan corporate governance in het MKB, ook wel small business governance. Een beter begrip van goed ondernemingsbestuur in het MKB kan van grote waarde zijn voor de ontwikkeling van het Nederlandse MKB. Het heeft de potentie de continuïteit in het MKB te verbeteren, de strategische wendbaarheid te vergroten en groei te stimuleren. Het kan daardoor de toegang tot externe financiering vergemakkelijken. Het in deze e-learning gepresenteerde model biedt de adviseur een praktische aanpak om ondernemingen daarin te ondersteunen.
Kortom: gericht advies op het verhogen van de effectiviteit in bestuur en toezicht!
drs. R.M. Kieft RA, dga Back BV, is accountant, coördinator administratieve organisatie en trainer. Zijn uitdaging? Ron is als projectleider actief op het gebied van business process management, waarbij hij altijd streeft naar een optimaal transparant proces, dat eenvoudig is te begrijpen, te implementeren en op te schalen. Hij kijkt hoe het beter kan en hoe dat samen met belanghebbenden binnen en buiten een onderneming kan worden bereikt. In dat proces is hij vooral de verbinder, die andere mensen in hun professionele ontwikkeling steunt. Hij wil graag verwachtingen overtreffen en cliënten ontzorgen, zodat mensen met plezier aan het werk gaan.