Ondernemingen moeten sterker dan voorheen rekening houden met de wensen en mogelijke kritiek van uiteenlopende groepen belanghebbenden. In deze e-learning wordt een stappenplan gepresenteerd en toegelicht door middel waarvan een organisatie maatschappelijk verantwoord ondernemen duurzaam en succesvol kan implementeren en uitvoeren. Daarbij wordt de rol van de adviseur of controller als sparring partner van het management uitgewerkt. Daarnaast wordt toegelicht welke standaarden en tools voor elke stap van het stappenplan beschikbaar zijn, zodat een organisatie daadwerkelijk aan de slag kan met maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Duurzaamheidsverslaggeving dringt langzaam maar zeker door in de bestuurskamers van Nederlandse ondernemingen. Bestuurders worden door belanghebbenden en belangstellenden steeds vaker op hun duurzaamheidsagenda aangesproken. Hoewel bij duurzaamheid in eerste instantie wordt gedacht aan milieu en klimaat, strekt het thema zich uit tot in alle facetten van de bedrijfsvoering die gevolgen hebben voor de omgeving, van IT tot HR en innovatie. Duurzaamheid moet niet alleen als een risico, maar vooral als een kans op nieuwe markten en ontwikkelingen, worden gezien. Om duurzaamheid stevig in de strategie van ondernemingen te verankeren moet er sprake zijn van een duidelijke toegevoegde waarde: van winst voor de onderneming en winst op het gebied van duurzaamheid en transparante verantwoording over het gevoerde beleid en de uitkomsten daarvan. Ondernemingen die in deze ontwikkeling vooroplopen, hebben een voorsprong op de concurrentie. Financieel medewerkers, managers en adviseurs wordt in deze e-learning een plan van aanpak geboden om deze transitie vorm te geven.