Zoals ook blijkt uit het volgende voorbeeld uit de werkpraktijk van een controller: “Ik ben nu een jaar in dienst van deze organisatie. Ik ben speciaal aangenomen om kwartaalrapportages te maken, dus ik mail ieder kwartaal de spreadssheets en nou doet de directie hier niets mee. Ik voel mij niet serieus genomen.” Voor veel financials en fiscalisten zal het herkenbaar zijn wat hier gebeurt. Het zal niet zo zijn dat de kwaliteit van de spreadsheets niet goed is: de cijfers zullen kloppen. Maar het zit hem in het vormgeven van de adviesrol.
Adviseurs en consultants, waar onder financieel professionals en fiscalisten, zoals aangiftemedewerkers en belastingadviseurs, brengen regelmatig advies uit. De grote vraag daarbij is of ze de opdrachtgever of werkgever van hun advies weten te overtuigen. Hoe het adviestraject wordt opgebouwd en hoe het advies wordt onderbouwd met argumenten spelen daarbij een belangrijke rol, net als de sfeer, toon en adviesstijl. Om het makkelijk te maken, wordt in deze e-learning met vijf heldere fasen van adviseren gewerkt, zodat het adviestraject professioneel kan worden ingericht en de adviseur de opdrachtgever gedurende het adviestraject daarin meeneemt. De e-learning biedt daarbij veel handvatten, modellen en bruikbare tips voor een duidelijk en overtuigend advies, zowel mondeling als op papier.
Kortom: Leer een concreet plan van aanpak om uit te groeien naar een veelgevraagd adviseur.