Jump to navigation

Direct toegang tot e-learnings
8.3 Over ons Contact
Home
  • Home
  • Ontwikkelplan
  • Online PE-Trainingen
  • E-learnings
    • E-learnings
  • Winkelwagen
  • Mijn account
  • Over ons
    • Team
    • Reviews
    • Werken bij Ambitionplanner
    • Klanten
    • Certificering
    • Algemene voorwaarden
  • Blog
  • Contact

Offerte Opstellen - De Winnende Offerte #1

Een winnende offerte opstellen is geen rocket science, maar het vereist wel visie en een gestructureerde aanpak. Zet uw offerte in als een strategisch verkoopinstrument en behaal zo meer orders. In dit eerste artikel van een succesvolle offerte opstellen, maken wij u vertrouwd met de ins en outs van een winnende offerte.

Offerte Opstellen

Het geheim van de winnende offerte opstellen

Het succes van een winnende offerte valt of staat met het in acht nemen van bepaalde spelregels en het uitstippelen van een strategie. De spelregels kun je het beste vergelijken met beslissingscriteria op grond waarvan jouw potentiële koper wel of geen zaken met je wenst te doen. Houd daarbij in gedachten dat marginale verschillen de doorslag geven. Wil je een geheugensteuntje om de spelregels makkelijk te kunnen onthouden? Op basis van onze offerte performance scan met ruim 100 criteria heb ik de 12-letterige acroniem ‘©MENCO’S PASTA’ samengesteld. Iedere letter vormt een checkpoint om een winnende offerte te kunnen schrijven.
 

© = Customer focus

Concentreer je tijdens het schrijven van jouw offerte primair op die zaken die jouw klant het meest belangrijk vindt. Toon empathie en neem de klant als vertrekpunt. Anders geformuleerd: schrijf kopersgericht en minder vanuit jouw eigen product of dienst (dat is namelijk verkopersgericht).
 

M = Money

Offerte opstellen? Controleer vooraf de financiële positie van jouw potentiële opdrachtgever. Je kunt bij gespecialiseerde instanties financiële informatie inwinnen over zaken zoals kredietwaardigheid en betalingsgedrag. Verkeert jouw klant/prospect in ernstige financiële problemen, stel dan extra zekerheden of begin er niet aan.
 

E = Enthusiasm

Schrijf op een enthousiaste wijze. Gebruik voldoende positief taalgebruik en schenk voldoende aandacht aan de sfeer. Stel aan jouw offerte dezelfde communicatieve eisen als aan een goed verkoopgesprek. Raak de klant in zijn gevoel.
 

N = Needs

Refereer altijd aan de huidige situatie, wensen en eisen van je klant. Kruip als het ware in zijn huid. Gebruik zoveel mogelijk letterlijk de woorden van jouw klant en laat zien dat je hem begrijpt. Als je je klant wilt overtuigen, voel dan wat hij voelt, denk wat hij denkt en spreek in zijn taal.
 

C = Competition

Breng je concurrenten in kaart en anticipeer hierop in je offerte. Maak bovendien op een slimme manier gebruik van de oorzaken van lost orders aan concurrenten. Accentueer je meerwaarde ten opzichte van je naaste concurrenten.
 

O = Originality

Een originele offerte opstellen? Vermijd clichés en besteed extra aandacht aan de sterke en onderscheidende factoren van jouw bedrijf. Omschrijf je meerwaarde zo dat het tastbaar en praktisch is. En vertaal jouw ‘unique selling points’ in ‘unique buying reasons’ voor de klant. Originaliteit en ludieke acties maken dikwijls het onderscheid.
 

S = Structure

Zorg ervoor dat jouw offerte compleet is en dat de samenstelling klopt. Neem standaard een begeleidingsbrief of begeleidende mail op. En sluit altijd jouw algemene voorwaarden bij (en laat je klant er bij voorkeur voor tekenen)!
 

P = Presentation

Besteed voldoende aandacht aan een verzorgde presentatie. Trek de lijn van jouw overige on- en offline promotionele uitingen door in je offerte. Kopers zijn nog steeds in belangrijke mate visueel ingesteld. Een plaatje spreekt meer dan duizend woorden. En denk eraan: je krijgt nooit een tweede kans voor een goede eerste indruk!
 

A = Active

Een actieve offerte opstellen? Communiceer op een actieve en persoonlijke wijze. Schrijf vanuit ‘u’ en ‘wij’. Bedrijf X doet niet zaken met Bedrijf Y, maar mensen doen zaken met mensen. Gebruik bovendien zo min mogelijk hulpwerkwoorden. Hulpwerkwoorden maken zinnen vaak onnodig lang en ze laten zich lastig lezen.
 

S = Size

Welke omzet/marge verwacht je te kunnen realiseren bij jouw potentiële opdrachtgever? Met welke klantcategorie komt de verwachte orderomvang overeen (A-, B-, C-, of D-klanten)? Wat zijn voor jou de belangen die op het spel staan? Wat is de klant jou waard en welke eventuele concessies doe je om de klant binnen te halen.
 

T = Time

Bied je jouw producten/diensten op het juiste moment aan? Wanneer verwacht je de uitslag? Zorg voor een correcte en tijdige follow-up van jouw offerte. Maar Time brengt ook met zich mee dat je voldoende tijd moet reserveren om de offerte te kunnen uitbrengen.
 

A = Authority

Zorg ervoor dat je jouw offerte bij voorkeur richt aan de (eind)beslisser. Zijn er meerdere relevante contactpersonen, stuur de offertes dan (mits toegestaan) gescheiden toe. En probeer zoveel mogelijk te anticiperen op de persoonlijke belangen van de individuele beslissers.

Zelf een winnende offerte opstellen? Ambitionplanner ondersteund u graag. Volg de training De Winnende Offerte, de e-learning De Winnende Offerte of neem contact met ons op. 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Laatste blogs

15-08Offerte Opstellen - De Winnende Offerte #1
29-06Ambitionplanner aanwezig bij WEA Gouda Rally
04-04Deel 2: De 12 grootste kansen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
04-04Deel 1: De 12 grootste kansen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
28-02Het geheim van een Trusted Advisor?
Overzicht blogs
Live Online PE-Trainingen
E-learnings
Advies & Support

U bent hier

Home › Blog › Offerte Opstellen - De Winnende Offerte #1
  • Onze diensten
  • PE trainingen
  • PE cursussen
  • E-learnings
  • Online cursussen
  •  
  • Copyright: Ambitionplanner 2025
  • Over ons
  • Contact
  • Team
  • Certificering
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy | Disclaimer | Cookies
  • Certificering
  • NBA opleidingen
  • NOB opleidingen
  • RB opleidingen
  • PE-punten

Ambitionplanner
Zijpendaalseweg 47
6814 CC  Arnhem
T +31 (0)6 39 66 48 89
E info@ambitionplanner.nl
W www.ambitionplanner.nl